tjockvawa

Att bladdra...

Publicerad 2011-10-04 21:21:43 i Allmänt

... har nu för mej två betydelser, det ena är att man pratar på eller då säger man kanske pladdra förresten!
Ha ha ha!
Men den andra och nya för mej är att man kollar urinblåsans volym.
Man gör alltså en bladderscanning med hälp av en portabel ultraljudsliknande manick.

 

Bland annat att "bladdra" har jag fått lära mej idag.
Tillsammans med min handledare har jag även kollat ett EKG.
Jag har fått vara med och sett riktigt läskiga sår, jag har fått tagit blodsocker och tittat på och fått lära mej hur man ska ta venprov, vilket jag även blivit lovad att få göra själv med assistans av min handledare såklart! 
Vi har hämtat patienter från akutmottagningen.
Följt patinter till röntgen och fått vara med "bakom kulisserna" under röntgenundersökningar.

 

Jag trivs så himla bra på min APU-plats!
Min handledare är toppen, jag tycker jag funkar bra ihop med de andra i personalen oxå även om jag  såklart får bättre kontakt med vissa och håller sig undan från andra...

Om mina tre första dagar där var lugna så fick jag minsann se på annat idag! Avdelning 3 lungmedicin har idag varit en överfull avdelning med extrasängar lite här och var.
Patienter som är riktigt dåliga och nya som kommer och andra som åker hem.
Jag fick ha ansvaret för matning själv av en patient idag och det känns att min handledare och de andra i personalen litar på mej och att alla verkligen vill lära mej allt dom kan!
Sen är det förstås allt det andra oxå med patientkontakt, omvårdnad, hjälp och stöttning vid ADL (allmän daglig livsföring), diskning, delning av mat och tvätta och bädda sängar.
Jag är så tacksam för den här platsen och vem vet, nu kanske man till och med fått "in en fot" på Vrinnevi!

Puss och Kram






Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2011-10-04 23:06:29

Men vad spännande o roligt det låter! Du är så duktig! I'm proud of you girl!!

Postat av: Moster Nilla Gunilla

Publicerad 2011-10-05 06:49:44

Kul, kan du kolla upp om de behöver en chef där ;)

Postat av: Moster Nilla Gunilla

Publicerad 2011-10-05 18:27:01

För att läsa till enhetschef i kommunal regi gäller socionom utbildningen. Det är bättre betalt som enhetschef än syrra men det kanske är mindre konflikter att lösa som syrra....

Kram Nilla

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela