tjockvawa

Att unna sig EN gång...

Publicerad 2014-11-17 21:04:54 i Allmänt

Är så svårt att förklara för folk ibland. Händer ju inte allt för sällan att man blir bjuden på diverse tillställningar, det kan vara allt från fredagsfika, fira någons födelsedag, julbord eller AW med jobbet, eller åka på en semesterresa med all inclusive, för att inte tala om att bara umgås med vänner...
Såklart tycker jag om dessa sociala tillställningar men jag måste ju prioritera!
För ett par veckor sen var det Aw, jag åt ju tapas utan att räkna points men jag var nykter.
På fredag ska vi ev ha spelkväll med vänner, antar att det innebär både god mat o god dricka. Söndag 23:e ska det firas att min svägerska o jag fyller år o då har det beställs smörgåstårta, ja o sen är resan med allt gott det innebär, sen den 11/12 är det klassträff med Litheas klass o då ska det Lucia-fikas. 13/12 är vi bjuda på 40-årskalas, 16/12 julbord med jobbet, ja o sen är det ju då bara ett par veckor kvar till självaste "ät-afton" o veckan därpå nyår. Tre dagar senare fyller min lillplutta 6 år o då förväntas det väl återigen tårta. Putte fyller 15/1, tårta igen...

Ja, alltså i min plan ingår att försöka begränsa mej vid många av dessa tillfällen men sen är det ju folks kommentarer o jag vet att de bara menar väl men alltså jag orkar inte förklara varje gång jag hör: "Ja men nån gång måste man ju unna sig" "Du kan ju inte vara strikt jämt" "Lite gör väl inget" "Du som tränar så mycket kan väl ta en liten bit i alla fall" "EN gång gör väl inget" Ja osv osv...
Hur vet "folk" att det bara är just den där gången lixom. Vad vet folk om vad som triggar igång mitt sug efter mer o vad vet folk om hur mycket eller lite, hårt eller mindre hårt jag tränat just den här veckan lixom...
Jag skulle absolut inte vara så här nära mål om jag inte prioriterat bort en del alkohol, fika, fester, kalas o andra sociala tillställningar eftersom jag har OTROLIGT svårt att motstå frestelser!

Nu låter det ju nästan som jag är en skittråkig person som tackar nej till allt men så är det ju inte, jag tackar ja ibland o unnar mej, tappar kontrollen o går "all in" men jag försöker att SJÄLV välja mina tillfällen o prioritera!

Ja, det var bara det jag ville säga idag!
Hej hopp

Kommentarer

Postat av: Köttbullen

Publicerad 2014-11-19 10:25:04

Jag förstår helt vad du menar! Vissa människor tror att de är snälla för att de säger att man kan unna sig, men det enda de lyckas med är att få en att må dåligt, oavsett om man följer deras råd eller inte. Vad har de för rätt att påverka vad du ska äta eller inte? Folk har så lätt att tycka att man ska äta mindre kakor om de tycker man är för stor, men när man sen gör något åt det så är man plötsligt fööör strikt. Den som vet vad Du mår bra av är enbart Du. Det är bara Du som vet vad du får betala för att ta den där extra kakan eller åka på den där festen. Och då pratar jag inte bara om att man kanske går upp i vikt utan om det mentala. Suget som kommer, känslorna om att man borde inte osv. Jag har själv hoppat över sociala tillställningar för att jag inte vill utsättas för frestelser eller för att jag tycker det är jobbigt att behöva försvara mina val. Men jag har slutat försvara. Om någon erbjuder mig så säger jag bara "Tack, jag ska inte ha något." Och sen byter jag samtalsämne. Om någon frågar "varför?" eller "men du kan väl unna dig ikväll?" så säger jag att jag mår bättre utan eller upprepar att jag inte ska ha något. Är personen extra enträgen så säger jag tillslut att "Du väljer vad du äter, jag väljer vad jag äter. Jag hoppas vi kan respektera varandras val." eller nåt i den stilen. De har inte att göra med när jag unnar mig, om jag unnar mig, hur jag unnar mig eller något annat som har med min kost att göra. Men ja, det är enormt störigt med såna personer!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela