tjockvawa

Hälsopedagogik

Publicerad 2012-01-10 21:54:11 i Allmänt

Började skolan idag.
Nya ämnen, nya lärare, nya mål och nya utmaningar.
Känns bra men jag börjar ändå längta efter att den här cirkusen tar slut!

Fem ämnen kvar och jag kan inte låta bli att önska att jag får MVG i rubbet samtidigt som jag vet att jag kanske borde sänka kraven på mig själv lite...

Började med Hälospedagogik idag, tror jag kommer gilla ämnet! Passar mej utmärkt just nu! Har fått i uppgift att göra ett par praktiska övningar, bland annat mäta vår puls i olika aktiviteter. Lite roligt tycker jag allt för då kan jag använda mej av det i fortsättningen oxå ju. Och se om jag får bättre resultat i framtiden.
Vi ska även under en vecka föra "hälsodagbok" där vi fokuserar på lite vad vi vill av Motion, Kost, Tobak, Alkohol, Medicin, osv osv.
Sen ska vi fortsätta med dagboken men behöver inte skriva dagligen, men under hela terminen för att i slutet av terminen kunna göra en sammanfattning och analysera om vi gjort några förändringar, i så fall vilka och om de är positiva eller negativa. Kul tycker jag och användbart, meningsfullt och roligt!
Tänker fokusera på mat och motion såklart eftersom det just nu är vad som är aktuellt för mej, eller som alltid är det.
OCH jag har en tanke tilll; det här med rökning, eller med tobak. Jag "Feströker" ju bara. Ibland är det fest i en veckas tid tydligen men jag bestämde mej i höstas, (kanske inte berättat det) för att i så fall verkligen försöka att BARA röka på fester.
Inga problem egentligen eftersom jag kedjesnusar, men så ju längre tiden gick utan "fest" började jag fundera på om jag verkligen behövde röka på fester ens...
Köpte inga cigaretter till nyår!
Blev bjuden på en och jag rökte den mest som sällskap, hade lika gärna kunnat vara utan den, så JAG HAR SLUTAT FESTRÖKA!
Så tanken har även slagit mej att jag borde sluta kedjesnusa! Kankse är det läge nu?
Fick fylla i en hälsoprofil idag, svaret på "snus-frågan" blev "Minst en dosa/dag!" Jag borde åtminstone kunna dra ner ganska mycket på det!
Som sagt en liten tanke har börjar gro... Ska bara planera färdigt den och fundera ut hur jag ska gå till väga för att inte gå upp 20 kilo under tiden jag slutar snusa/kedjesnusa.
Vilket är mest hälsofarligt? Övervikt eller snusning?!

Puss och Kram

Kommentarer

Postat av: Tackan

Publicerad 2012-01-11 09:24:09

Men vilken rolig uppgift! Alltså det är nog mest farligt med övervikt tror jag. Men samtidgt är det ju inet bra att snusa, och det är dyrt också...hur länge skulel du behöva sluta för att det skulel räcka till ett par bröst??? Eller kanske till ett och så kan P betala det andra :-)



Jag är på banan igen nu. Jag skulle ju boka aktivitet och mat till ett datum...men vilket datum det har jag glömt!!!Kan du uppdatera mig...hoppas det inte var allt för snart.

Kram

Postat av: Veronica

Publicerad 2012-01-11 22:32:22

Åh vad svårt! Men jag säger nog ändå att snuset är farligast efter att ha sett massa bilder på hur det kan bli om det vill sig illa. O du är ju faktiskt inte jätteöverviktig. Vad har du- sju kilo eller nått ner till normalvikt?! Fast samtidigt vet jag ju hur det är att verkligen vilja gå ner dom där kilona... Du blir nog inte klokare av det här kanske.. Jag har nog inte så mycket att komma med!! Men jag vet en tjej på VV som bestämt sig för att sluta röka o hon jämviktar under den jobbigaste tiden i början. Sen tar hon tag i sina sista kilon.



Men jag tycker Tackans ide är bra- sluta snusa o spar pengarna till brösten!! Alltid lättare att ha mål!



Kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela