tjockvawa

Anhöriga som utnyttjar hemtjänsten...

Publicerad 2012-10-03 07:46:09 i Allmänt

Om min Farmor, svärmor, mamma, pappa, moster eller annan nära får hemtjänst nån gång och jag är hos min anhörig/vän/släkting och äter eller fikar, eller gräddar våfflor(!), skulle jag aldrig låta hemtjänsten ta hand om hela disken efter mig (så länge jag själv är fullt frisk och har båda händerna kvar)!
Självklart förstår jag att disk ingår i mitt jobb och jag har inget emot själva grejen att diska, jag gör det gärna åt de som helt enkelt inte klarar av det själva! Men när släkten sitter runt bordet och pratar och umgås, med en kopp kaffe känns det inte helt okej att stå vid diskbänken som en annan tjänsteflicka!
Varför jag inte säger ifrån? Njae, jag kan ju inte veta exakt vilken tallrik som släktingen ätit på eller vilken kopp som min vårtagare använt!
Jag tycker att det hör till vanligt sunt förnuft och god uppfostran att om jag får mat hos min farmor eller svärmor så tar jag disken, eller hjälper till att plocka undan eller torka disk.
Skulle jag då inte hunnit diska innan hemtjänsten kommer skulle jag åtminstone säga till att den här gången när jag ändå är där så är det okej att hoppa över disken för den tar jag senare!
Ärligt, hur skulle ni tänka? Är det kanske bara jag som tänker på detta sätt eftrsom jag jobba i hemtjänsten och stöter på det här på flera olika ställen men på nåt visst ställe känner att de anhöriga satt detta i system?
Tänker du kanske så här istället:
"Äsch vi behöver inte diska hos mormor för hemtjänsten kommer ju ändå sen!"
Om du är en av de som tänker så vill jag bara säga:
TÄNK OM OCH TÄNK RÄTT!!!
 
Det var allt för mej idag!
Over and out!

Kommentarer

Postat av: Tackan

Publicerad 2012-10-03 19:46:49

Men klart jag skulle ta disken !!! Så dåligt! Och jag skulle nog bjuda personalen på vofflor oxå :/kr

Postat av: Anna

Publicerad 2012-10-04 10:54:56

Jobbat som personlig assistent och känner igen detta. Vissa ställer sigoch hjälper till men en del tar det förgivet att man ska fixa allt. Som sagt olika syner finns på det hela.
Jag själv vet hur jag är och kommer vara när dagen kommer ens förldrar eller så hr hjälp. Kanske för man själv jobbat med det :)

Postat av: Moster Nilla

Publicerad 2012-10-05 22:51:19

När jag får hemtjänst (om jag får) vill jag kunna bjuda mina anhöriga på kaffe utan att de ska behöva diska...som idag när ingen behöver det som är hos mig. Lite det som är meningen med hemtjänst, kunna leva som vanligt liksom.
Tänk på den du!
Kram

Postat av: Veronica

Publicerad 2012-10-07 19:35:46

Jag håller med dej. Jag skulle nog inte kunna låta bli att INTE diska. Men sen läser jag Nillas kommentar och får mig en liten tankeställare också.. Kram!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela